STCC betyder mycket för marknadsföringen av Skövde

Eldningsförbud / Fire ban is in effect

All eldning och grillning med öppen låga är förbjudet på samtliga platser i Skövde kommun och Västra Götalands län med undantag för grillning på egen tomt.

All burning and grilling with open flame is banned at all locations in Skövde municipality and Västra Götaland County except for grilling in private gardens.

Läs mer

Företrädare för Skövde kommun, Next Skövde och STCC; från vänster Jonas Lundin, vd STCC, fjolårsvinnaren Thed Björk, kommunstyrelsens ordförande Katarina Jonsson (M), kommunalråd Marie Ekman (S), ordförande Next Skövde, Claes Bjerkne, vice ordförande Next Skövde Johan Asp, vd Next Skövde Mats Olsson.

STCC betyder mycket för marknadsföringen av Skövde

Efter nästan ett års arbete är det nu klart; premiären av STCC (Scandinavian Touring Car Championship) kommer att köras på flygfältet i Skövde den 8-9 maj 2015.

– Vi är jätteglada för detta och ser verkligen fram emot att hälsa alla team och besökare välkomna till ett fantastiskt evenemang, säger kommunstyrelsens ordförande, Katarina Jonsson (M).

Varför är STCC viktigt för Skövde?

Att STCC väljer att inleda säsongen i Skövde är mycket positivt för besöksnäringen. Det kommer att innebära fullbelagda hotell, god tillströmning till restauranger och caféer samt fler kunder i butiker och gallerior. 

– Det är viktigt för oss att bygga varumärket Skövde. Det gör vi bland annat genom att satsa på ett stort evenemang som sänds i SVT och som många nationella medier rapporterar från. Med erfarenhet från tidigare tävlingar, vet vi att arrangemanget har stort genomslag och lockar en stor och bred publik, säger Katarina Jonsson.


Marknadsföring som får brett genomslag

STCC har under många år hört till världens starkaste nationella standardbilsmästerskap. Skövde kommun sponsrar STCC-evenemanget med 1,2 miljoner kronor.

– Vi är helt överens från politiskt håll, oavsett partifärg, att detta är ett bra evenemang som kommer att göra Skövde mer känt i övriga landet. Det ligger helt i linje med vår vision att bygga lokal stolthet och nationell kännedom, konstaterar kommunalrådet.

Byggt på erfarenhet från tidigare STCC-säsonger kommer nationell media att bevaka evenemanget och det blir flera timmar i SVT och SVT Play.

– Den mediebevakning vi kommer att få är, omräknat i kronor, betydligt mer värd än de pengar vi går in med. Det betyder mycket för att bygga varumärket Skövde med kraft, mod och glädje som kärnvärden. Vi är också måna om att de som besöker Skövde ska få en positiv upplevelse och vilja komma tillbaka, avslutar Katarina Jonsson.

Arrangemanget är ett samarbete mellan STCC, Skövde kommun, Next Skövde och huvudsponsorn Volvo.