Skolskjuts med taxi

Här har vi samlat information och vanliga frågor och svar till dig som förälder och skolpersonal som berörs av skolskjuts med taxi.

Observera! Om du ser tider, adresser eller annat som inte stämmer när du kollar bokningarna via Västtrafiks app, hör av er till Trafikenheten via e-post: skolskjuts@skovde.se
  
Inför skolstarten finns det flera sätt för dig att se och avboka skolresor
Du som har barn som reser med skolskjuts kan från och med v. 31 beställa konto till Västtrafiks app Boka resa för att se och avboka ditt barns skolresor. Det går att se planerade resor två veckor i förväg, förutom vid höstensterminens start som blir tillgänglig i appen först från 16 augusti.
 
Kom igång
Är du intresserad av att kunna se och avboka skolskjutsresor via appen ska du först beställa inloggningsuppgifter:

  • Gå in på vasttrafik.se/bokaresa. Följ instruktionerna under Skapa konto.
    • Du behöver skapa ett konto för ditt barn
    • Du behöver även skapa ett konto för dig själv så att du kan bli ombud för ditt barn. Du kan bara se resor om du har ett kundtillstånd eller är ombud för någon som har ett kundtillstånd
  • Du kan också ringa 010-173 03 33, supporten har öppet 09:00-16:00 på vardagar. Du kan också mejla till support.bokaresa@vasttrafik.se

 

Du får dina inloggningsuppgifter hemskickade i ett brev tillsammans med instruktioner om hur du bokar via webb eller app.
 
Om du inte är intresserade av Västtrafiks app kan du få informationen genom att tidigast en vecka innan skolstart ringa Fasta Resor direkt på telefon 0515-68 57 60.

Kontaktuppgifter

Fasta Resor
0515-68 57 60 (kl 06.30-16.30)
020-91 90 90 (övrig tid)              
fastaresor.skovde@samres.se
 
Trafikenheten, Skövde kommun
0500-49 89 04

Rutiner för skolresor med taxi i Skövde kommun 18/19

Vad händer om förälder/elev missar tiden för hämtning?

Förälder ansvarar för att elev kommer till och från skolan, hemtur avbokas direkt när morgonturen missas.

Vad händer om taxin blir försenad?

Om bilen är mer än 10 minuter försenad ringer du till Fasta Resor på 0515- 68 57 60 och väljer knappval 1.

Vad händer om taxin missar en resa?

Taxin skickar en ersättningsbil.

Ändringar och avbeställningar

Barnet blir sjukt på morgonen:
Förälder avbokar taxi via appen eller ringer Fasta Resor så tidigt som möjligt, avbokning senast 1 timme före resan

Barnet blir sjukt under skoldagen:
Skolan kontaktar Fasta Resor och ändrar tid för hämtning (avbokar hemresan om annan skjuts används)

Barnet ska till tandläkare, läkare m.m. under eller i anknytning till skoldagen:
Förälder avbokar berörda resor via app eller ringer Fasta Resor (endast transporter till och från skolan är kommunens ansvar, övriga transporter är förälders ansvar)

Om långvarig ledighet, sjukdom eller annan anledning gör att eleven inte ska åka under en längre period:
Förälder kontaktar Trafikenheten som vidare kontaktar Fasta Resor

Om eleven tillsvidare inte har behov av skolskjuts:
Förälder kontaktar Trafikenheten som vidare kontaktar Fasta Resor

Ändring av skoltider, fritidsschema eller adress för hämtning och lämning

Vid enstaka ändring:
Förälder eller skolpersonal kontaktar Trafikenheten minst 5 arbetsdagar innan ändringen ska gälla

Vid bestående ändring:
Förälder eller skolpersonal kontaktar Trafikenheten, som vidare kontaktar Fasta Resor. Ska vara Trafikenheten tillhanda minst 20 arbetsdagar innan den ska gälla

Hur får jag information om hämttider inför ett nytt läsår?

Det är du som föräldrer som tar kontakt med Fasta Resor veckan innan skolstart.

Får barnet ta med sig en kompis hem?

Nej, tyvärr får ingen kompis följa med, även om det finns plats.

Vem kontaktar jag om eleven glömt något i taxin?

Elev eller förälder kontaktar taxibolaget eller Fasta Resor.

Vem kontaktar jag om eleven har synpunkter på taxiresan?

Kontakta Västtrafiks synpunktshantering 0771-41 43 10 eller maila till synpunkt.anrop@vasttrafik.se