Digitala brevutskick

Med en digital brevlåda kan du få din myndighetspost från Skövde kommun på ett snabbt och säkert sätt, var du än befinner dig.

Vad är digital post?

Från och med hösten 2025 börjar vi stegvis använda en ny digital tjänst för att skicka brev. I första hand skickar vi breven till din digitala brevlåda. Har du ingen digital brevlåda får du brevet med vanlig post, precis som idag.

Digital post betyder att vi skickar brev via en säker digital tjänst, istället för att skriva ut och kuvertera breven själva. Om du har en digital brevlåda, till exempel Kivra, Billo eller Min myndighetspost, skickas brevet dit. Om du inte har en digital brevlåda skriver vi ut brevet och skickar det med posten.

Varför går vi över till digital post?

Många vill ha sin post digitalt eftersom det är snabbare, säkrare och mer tillgängligt, du kan läsa brevet var du än är. För kommunen innebär det en positiv miljöpåverkan genom färre utskrifter och transporter, lägre kostnader och mindre administration.

Vad gäller om du inte har en digital brevlåda?

Du behöver inte göra något. Om du inte har en digital brevlåda skickar vi brevet med vanlig post.

Hur vet vi att brevet kommer till rätt person?

Vår digitala post skickas via säkra system. Du loggar in med BankID eller annan säker inloggning. All hantering följer dataskyddsförordningen (GDPR) och våra interna regler för informationssäkerhet.

Så här gör du för att skaffa en digital brevlåda

För att kunna få post från oss digitalt behöver du en digital brevlåda och en e-legitimation, till exempel BankID.

Det finns flera digitala brevlådor att välja på. Alla fungerar ungefär likadant, välj den som passar dig bäst.

Så här får du din post digitalt (DIGG)extern länk

Sidan uppdaterades: 8 oktober 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?