Faktura från Skövde kommun

Vid betalning av faktura från Skövde kommun rekommenderar vi betalning via e-faktura alternativt autogiro. På så sätt underlättar du för dig.

E-faktura

Som privatperson kan du ta emot och betala dina räkningar till Skövde kommun genom att använda elektronisk faktura. Du förenklar din vardagsekonomi, slipper räkningarna i brevlådan och dessutom sparar du miljön genom mindre pappershantering. Tjänsten är kostnadsfri. Du anmäler i din Internetbank att du vill ha elektronisk faktura från Skövde kommun. Läs mer om hur det fungerar via länken till höger.

Autogiro 

Autogiro innebär att betalningen dras automatiskt från ditt konto i rätt tid och du riskerar inte att missa betalningsdagen. Vid autogiro skickas en faktura till dig med makulerat inbetalningskort. Du kan också kombinera autogirodragningen med e-faktura, då får du själva fakturan elektroniskt i din Internetbank och pengarna dras via autogiro. Du behöver godkänna autogirodragning genom att fylla i uppgifter via vår e-tjänst eller genom att fylla i en blankett. Länkar hittar du här till höger.

Bankgiro

Skövde kommuns använder i första hand bankgiro för betalningsmottagning. Betalar du med ett eget inbetalningskort eller via Internetbank är det viktigt att alltid ange fakturans OCR-nummer (eller om det saknas fakturanummer).

Obetalda fakturor

Om fakturan ej är betald efter förfallodatum skickar Skövde kommun iväg ärendet till Visma collector som sköter kravhantering. Alla avgifter som tas ut följer gällande Ränte- och inkassolag. Dessa steg sker:

  • Påminnelsefaktura skickas ut till dig med en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta + 8 %).
  • Tolv dagar efter utebliven betalning av påminnelsefakturan skickas ett inkassokrav med en inkassoavgift på 180 kr.
  • Tolv dagar efter utebliven betalning av inkasso vidtas inkassoåtgärder efter dialog med dig om eventuell avbetalningsplan. Om du avviker från att fullfölja dina betalningar enligt avbetalningsplanen görs en solvenskontroll för att se om ärendet kan gå vidare till Kronofogdemyndigheten eller om skuldbörden är för stor. Om ärendet inte kan gå vidare till Kronofogdemyndigheten för utmätning så läggs ärenden över på långtidsbevakning.

Kontaktuppgifter

Om du har frågor angående en faktura ska du kontakta den förvaltning eller verksamhet som fakturerat. Telefonnummer hittar du på fakturan. Du kan också klicka på respektive länk till höger för att få mer information och kontaktuppgifter om de olika områdena. 

Om fakturan har kommit bort eller om du har frågor som rör inbetalningar, autogiro, e-faktura, krav med mera är du välkommen att kontakta Ekonomiavdelningen på Skövde kommun, 0500-49 80 00.