Skövde tog brons i Årets Superkommun

Igår kväll delades priset Årets Superkommun ut i Almedalen av tidningen Dagens Samhälle. Skövde var nominerade för fjärde året i rad och missade guldet, men kammade hem brons.

Skövde kommun var nominerade i kategorin småstads- och landsbygdskommun tillsammans med Lidköping och Varberg. Totalt finns 134 kommuner inom den kategorin i Sverige.

Resultatet bygger på officiell statistik inom ett antal kategorier, som skola, vård och omsorg. Varje kategori bygger i sin tur på flera olika variabler som sammantagna avgör kommunens poäng inom kategorin. Poängsumman för alla kategorier ligger sedan till grund för årets rankning av superkommunerna. Totalt används i år 143 olika parametrar för att rangordna kommunerna och slutligen kora en vinnare i var och en av de tre klasserna.

— Vi är stolta över att allt det goda arbete som görs inom Skövde kommun blir uppmärksammat genom en nominering, säger Johan Rahmberg, tillförordnad kommundirektör i Skövde kommun. Även om vi gärna hade vunnit är vi ändå glada över ett brons. Hos oss är det tydligt att det är tillsammans som vi skapar ett gott samhälle för framtiden som vi kan lämna över till kommande generationer.

Läs mer om Skövdes nominering