Driftstörningssida

En driftstörningssida används för att visa störningsinformation på startsidan. Besökaren notifieras genom en röd symbol som tänds i menyraden på knappen "Driftstörningar".

Detta kännetecknar en driftstörning

  • Störningar som ska lösas skyndsamt​.
  • Störningar som påverkar kommunens verksamheter​.
  • Oplanerade händelser eller planerade händelser som påverkar under en kortare tidsperiod, ​till exempel:​
    • Trasiga trafikljus​
    • Vatten eller fjärrvärmeläcka​
    • Översvämning , nerfallet träd eller anda situationer som blockerar trafiken​
    • Fiber är avgrävt​
  • Störningar som påverkar en större grupp eller ett större område​, inte mindre grävarbeten på en enskild gata​.

Känslig information som påverkar säkerheten i verksamheter ska INTE publiceras som en driftstörning​!

Skapa sida och välj sidtyp

  1. För att skapa en ny driftstörningssida behöver du först kontrollera var i sidträdet du står så att sidan skapas på rätt plats i strukturen.
  2. Markera lövnoden "Driftstörningar" och tryck på de tre prickarna som dyker upp till höger om sidnamnet och välj "Ny sida".
  3. Välj sidtyp. I det här fallet ska en drift-infosida skapas.
  4. Namnge sidan. Sidans namn blir automatiskt sidans URL.
  5. Driftstörningssidan är nu skapad. I nästa steg ska sidan fyllas med rätt egenskaper, information och innehåll.

Fyll i sidans egenskaper

  1. Kontrollera att sidans namn, URL och enkeladress är korrekta. Om du ändrar sidans namn, kom ihåg att manuellt ändra URL så att de matchar.

    Observera!

    Ändra inte enkeladressen utan att först ha diskuterat detta med webbansvariga. Det kan hända att olika verksamheter använder enkeladressen på trycksaker, QR-koder, kunskapsartiklar eller i andra system.

     

  2. Sätt rubrik på driftstörningssidan. Rubriken kan med fördel vara densamma som sidnamnet.
  3. Inledning är sidans ingress som är den inledande delen av text som sammanfattar det viktigaste innehållet och väcker intresse hos läsaren. 

    Observera!

    Endast den inledande texten visas i driftstörningsmeddelandet i menyraden under knappen 'Driftstörning' på startsidan. Den fullständiga informationen visas på driftstörningssidan om besökaren väljer att klicka sig vidare.

     

  4. Lägg endast till en huvudbild om den verkligen tillför något till innehållet. Normalt sett lämnar vi detta fält tomt. Du kan läsa mer om bildhantering nedan:

Bildhanteringlänk

Skapa innehåll

När du skriver text på en sida använder du texteditorn. Där kan du ställa in rubriker, göra texten fet eller kursiv, lägga in länkar och bilder, infoga block som citat, informationsrutor eller knappar.

Länkar

När du lägger in en länk:

  • Placera den direkt under den text som länken hör ihop med. Länken formateras automatiskt med rätt utseende.
  • Skriv gärna en kort beskrivning före länken om du tycker att det behövs, i samma mening eller stycke.
  • Skriv länktexten så att det går att förstå vart länken leder även om den är tagen ur sitt sammanhang. Detta görs genom att ange i länktexten vilken webbplats länken leder till, om länken leder till en annan webbplats. Använd gärna den länkade sidans titel eller rubrik som länktext.
  • Undvik länktexter som exempelvis ”Läs mer”, ”Klicka här”, ”Gå till”.

Användarmanuallänk

Skriv tydliga länkar, DIGGextern länk

Telefonnummer ska länkas

När du skriver telefonnummer bör du också länka dem som en extra service till besökaren. Ett korrekt länkat telefonnummer får etiketten telefonnumer på länken.

0500-49 80 00telefon

Skärmbild på fältet extern länk

E-post ska länkas

När du skriver e-postadresser ska du alltid länka dem. Ett korrekt länkad e-postadress får etiketten e-post på länken.

skovdekommun@skovde.see-post

Skärmbild av alternativet e-post

Bilder

Du kan lägga in bilder direkt i texten. Välj bild från Mediaflow eller ladda upp den till sidans mediebibliotek "För denna sida".

Mappen för denna sida

Fråga dig alltid: Behövs bilden – vad tillför den till innehållet?

Bildhanteringlänk

Block

Du kan lägga till olika typer av block i editorn, till exempel:

  • Citatblock: används för att lyfta fram ett uttalande.
  • Expanderbart block: kan fällas ut av läsaren.
  • Informationsblock: visar viktig information.
  • Actionknapp: uppmanar till handling, till exempel ”Skicka” eller ”Läs mer”.

Så här skapar du blocklänk

Tabeller

Du kan använda tabeller för att presentera data där information behöver organiseras i rader och kolumner, exempelvis:

  • scheman
  • prisjämförelser
  • finansiell data.

De flesta ser snabbt mönster i tabeller. Men för den som får innehållet uppläst rad för rad blir det mycket information utan struktur. På små skärmar eller med inzoomning kan tabeller bli svåra att navigera – både visuellt och tekniskt.

Undvik att använda tabeller:

  • För att layouta text, ofta fungerar en punktlista lika bra.
  • För icke-tabellartad information, detta förvirrar både användare och hjälpmedel.

Det är viktigt att du ställer in rad- eller kolumnrubrik. Då får den raden rätt märkning i koden och visas med fet stil.

Skärmavbild på en tabell med rubrikväljarknapp

  1. Skapa innehåll.
  2. Ange ansvarig redaktör (e-postadress).
  3. Ange vem som är ansvarig för innehållet (e-postadress).
  4. Kontrollera all angiven information och klicka sedan på "Skapa".

Ange start- och eventuell sluttid för störningen

  1. Nu kan du lägga till starttid för driftstörningen via datumväljaren.
  2. Du kan lägga till sluttid för driftstörningen genom att välja ett utgångsdatum på sidan under "Verktyg". Exempel:

    sluttid driftstörning

Publicera drift-infossidan

  1. Förhandsgranska så att driftstörningssidan ser komplett ut innan den publiceras.
  2. Publicera innehållet och kontrollera så att driftstörningsmeddelandet samt driftstörningssidan ser korrekt ut för besökaren.
Sidan uppdaterades: 14 oktober 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?