Lättläst informationssida

På en lättläst informationssida hittar besökaren information som är skriven på lättläst. Informationssidan har inga undersidor utan ska ge all nödvändig information direkt.

Exempel på lättläst informationssida

Så här ser strukturen för våra sidtyper ut:

  1. Startsida
  2. Landningssida
  3. Lättläst ämnessida
  4. Lättläst informationssida

Exempel på en lättläst informationssida är:

Hur väljer vi politikerna i kommunenlänk

Skapa sida och välj sidtyp

  1. Kontrollera var du är i sidträdet. Se till att du står i rätt del av strukturen – sidan skapas där du är.
  2. Välj var sidan ska skapas.
    • Klicka på den lövnod (undernivå) där du vill lägga sidan.
    • Klicka sedan på de tre prickarna som visas till höger om sidnamnet och välj ”Ny sida”.
  3. Välj Lättläst informationssida som sidtyp.
  4. Ge sidan ett namn. Det blir både rubrik och webbadress (URL), men du kan ändra det senare om det behövs.
  5. Sidan är nu skapad! Nästa steg är att fylla sidan med rätt information, egenskaper och innehåll.

Fyll i sidans egenskaper

  1. Kontrollera namn, URL och enkeladress. Om du ändrar sidnamnet – glöm inte att även uppdatera URL:en manuellt. En enkeladress är inte nödvändig, använd den bara om sidan ska vara extra lätt att hitta via en kort länk.

    Observera!

    Ändra inte enkeladressen utan att först ha diskuterat detta med webbansvariga. Det kan hända att olika verksamheter använder enkeladressen på trycksaker, QR-koder, kunskapsartiklar eller i andra system.

     

  2. Du behöver inte välja någon kategori. Den skapas automatiskt beroende på var sidan ligger i strukturen.
  3. Som standard blir sidans rubrik samma som sidnamnet. I undantagsfall kan du skriva en annan rubrik om det behövs för att förtydliga innehållet.
  4. Skriv en kort inledning till sidan. Inledningen ska sammanfatta det viktigaste innehållet, väcka intresse och vara högst några meningar lång.
  5. Lägg bara till en huvudbild om den verkligen tillför något till innehållet. I de flesta fall lämnas detta fält tomt. Du kan läsa mer om bildhantering nedan:

    Bildhanteringlänk

Skapa innehåll

När du skriver text på en sida använder du texteditorn. Där kan du göra texten fet eller kursiv, lägga in länkar och bilder.

Länkar

När du lägger in en länk:

  • Placera den direkt under den text som länken hör ihop med. Länken formateras automatiskt med rätt utseende.
  • Skriv gärna en kort beskrivning före länken om du tycker att det behövs, i samma mening eller stycke.
  • Skriv länktexten så att det går att förstå vart länken leder även om den är tagen ur sitt sammanhang. Detta görs genom att ange i länktexten vilken webbplats länken leder till, om länken leder till en annan webbplats. Använd gärna den länkade sidans titel eller rubrik som länktext.
  • Undvik länktexter som exempelvis ”Läs mer”, ”Klicka här”, ”Gå till”.

Användarmanuallänk

Skriv tydliga länkar, DIGGextern länk

Telefonnummer ska länkas

När du skriver telefonnummer bör du också länka dem som en extra service till besökaren. Ett korrekt länkat telefonnummer får etiketten telefonnumer på länken.

0500-49 80 00telefon

Skärmbild på fältet extern länk

E-post ska länkas

När du skriver e-postadresser ska du alltid länka dem. Ett korrekt länkad e-postadress får etiketten e-post på länken.

skovdekommun@skovde.see-post

Skärmbild av alternativet e-post

Bilder

Du kan lägga in bilder direkt i texten. Välj bild från Mediaflow eller ladda upp den till sidans mediebibliotek "För denna sida".

Mappen för denna sida

Fråga dig alltid: Behövs bilden – vad tillför den till innehållet?

Bildhanteringlänk

Publicera informationssidan

  1. Fyll i ansvarig redaktörs e-postadress.
  2. Fyll i e-postadressen till den person eller funktion som ansvarar för att informationen är korrekt.
  3. Kontrollera informationen. Läs igenom all text och kontrollera att innehållet är aktuellt, tydligt och korrekt.
  4. Klicka på "Skapa".
  5. Förhandsgranska sidan så att den ser bra ut och att all information är med innan du publicerar.
  6. Klicka på "Publicera?" och "Redo att granskas" så publiceras sidan.

Publicera, skicka för granskning

Sidan uppdaterades: 11 november 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?