Nyhetssida

En nyhetssida används för att visa nyheter på webbplatsen. Kategorisering styr vilken landningssida nyheten visas på, men kan också styras ut till startsidan.

Vad kännetecknar en nyhet?

  • Aktualitet: Informationen är ny och relaterar till nyligen inträffade eller kommande händelser som påverkar kommunens invånare eller våra verksamheter.​
  • Relevans: ​Nyheten bör vara relevant för en bredare publik inom kommunen. Det kan inkludera information om kommunala tjänster, förändringar i lagstiftning, stora evenemang, viktig kommunal planering och beslut.​
  • Informationsvärde: ​Nyheten bör tillföra värde genom att informera, upplysa eller utbilda kommunens invånare om olika ämnen som påverkar deras dagliga liv.​
  • Engagemang: ​Den kan syfta till att engagera invånarna i kommunens aktiviteter eller beslutsprocesser, som offentliga samråd, möten eller projekt som kräver allmänhetens input.​
  • Nödvändighet: ​Viss information kan behöva kommuniceras snabbt på grund av dess nödvändighet för allmänhetens säkerhet eller välbefinnande, som vid kriser eller akuta situationer.​

 

Exempel på nyheter som vi inte publicerar på skovde.se
  • Små evenemang​, exempelvis firande av verksamheter som fyller år, anhörigdagen
  • Studiebesök​
  • Interna utbildningar eller dagar​
  • Interna nyheter​
  • Chefstillsättningar​
Exempel på nyheter som vi bör publicera
  • Planerade driftstörningar – hänvisning till sida om driftstörningen​.
  • Information om stora evenemang (mindre evenemang informeras i andra kanaler och evenemangskalender​).
  • Tidsbunden information som är kopplad till våra huvudverksamheter. Exempelvis skolval, läsårstider, tomtsläpp​.
  • Större förändringar i våra huvudverksamheter.​
  • Inbjudningar till dialoger och informationsträffar​.
  • Organisationsförändringar som rör våra invånare. Exempelvis skola som läggs ner. (Se också rutin för chefstillsättningar​.)
  • Organisatorisk fakta – ekonomi, mål, mätningar med mera.
  • Kurser när det är nya koncept eller förändringar​.
  • Varumärkesstärkande information och berättelser​.
  • Dagar som Skövde kommun uppmärksammar – enligt beslutad lista​.

Skapa sida och välj sidtyp

  1. Kontrollera var du är i sidträdet. Se till att du står i rätt del av strukturen – sidan skapas där du är.
  2. Välj var sidan ska skapas.
    • Klicka på lövnoden (undernivån) "Nyheter".
    • Klicka sedan på de tre prickarna som visas till höger om sidnamnet och välj ”Ny sida”.
  3. Välj "nyhetssida" som sidtyp.
  4. Ge sidan ett namn. Det blir webbadress (URL) och visas i redigeringsläget i Optimizely men du kan ändra det senare om det behövs.
  5. Skriv in samma namn i fältet "Rubrik".
  6. Fyll i ansvarig redaktörs e-postadress.
  7. Fyll i e-postadressen till den person eller funktion som ansvarar för att informationen är korrekt.
  8. Nyhetssidan är nu skapad! Nästa steg är att fylla sidan med rätt information, egenskaper och innehåll.

Fyll i sidans egenskaper

  1. Kontrollera namn, URL och enkeladress. Om du ändrar sidnamnet – glöm inte att även uppdatera URL:en manuellt. En enkeladress är inte nödvändig, använd den bara om sidan ska vara extra lätt att hitta via en kort länk.

    Observera!

    Ändra inte enkeladressen utan att först ha diskuterat detta med webbansvariga. Det kan hända att olika verksamheter använder enkeladressen på trycksaker, QR-koder, kunskapsartiklar eller i andra system.

     

  2. Välj kategorier. Du kan välja både ämnesområden och ämnen. Kategorierna styr vilken landningssida nyheten visas på och hjälper vår sökmotor att hitta rätt.
  3. Lägg till en huvudbild via knappen "Mediaflow bild" eller genom att bläddra fram och ladda upp en bild lokalt från din dator genom att klicka på "Egen bild". Du kan läsa mer om bildhantering nedan:

    Bildhanteringlänk

  4. Skriv en kort inledning till sidan. Inledningen ska sammanfatta det viktigaste innehållet, väcka intresse och vara högst några meningar lång.

Skapa innehåll

När du skriver text på en sida använder du texteditorn. Där kan du ställa in rubriker, göra texten fet eller kursiv, lägga in länkar och bilder, infoga block som citat, informationsrutor eller knappar.

Länkar

När du lägger in en länk:

  • Placera den direkt under den text som länken hör ihop med. Länken formateras automatiskt med rätt utseende.
  • Skriv gärna en kort beskrivning före länken om du tycker att det behövs, i samma mening eller stycke.
  • Skriv länktexten så att det går att förstå vart länken leder även om den är tagen ur sitt sammanhang. Detta görs genom att ange i länktexten vilken webbplats länken leder till, om länken leder till en annan webbplats. Använd gärna den länkade sidans titel eller rubrik som länktext.
  • Undvik länktexter som exempelvis ”Läs mer”, ”Klicka här”, ”Gå till”.

Användarmanuallänk

Skriv tydliga länkar, DIGGextern länk

Telefonnummer ska länkas

När du skriver telefonnummer bör du också länka dem som en extra service till besökaren. Ett korrekt länkat telefonnummer får etiketten telefonnumer på länken.

0500-49 80 00telefon

Skärmbild på fältet extern länk

E-post ska länkas

När du skriver e-postadresser ska du alltid länka dem. Ett korrekt länkad e-postadress får etiketten e-post på länken.

skovdekommun@skovde.see-post

Skärmbild av alternativet e-post

Bilder

Du kan lägga in bilder direkt i texten. Välj bild från Mediaflow eller ladda upp den till sidans mediebibliotek "För denna sida".

Mappen för denna sida

Fråga dig alltid: Behövs bilden – vad tillför den till innehållet?

Bildhanteringlänk

Block

Du kan lägga till olika typer av block i editorn, till exempel:

  • Citatblock: används för att lyfta fram ett uttalande.
  • Expanderbart block: kan fällas ut av läsaren.
  • Informationsblock: visar viktig information.
  • Actionknapp: uppmanar till handling, till exempel ”Skicka” eller ”Läs mer”.

Så här skapar du blocklänk

Tabeller

Du kan använda tabeller för att presentera data där information behöver organiseras i rader och kolumner, exempelvis:

  • scheman
  • prisjämförelser
  • finansiell data.

De flesta ser snabbt mönster i tabeller. Men för den som får innehållet uppläst rad för rad blir det mycket information utan struktur. På små skärmar eller med inzoomning kan tabeller bli svåra att navigera – både visuellt och tekniskt.

Undvik att använda tabeller:

  • För att layouta text, ofta fungerar en punktlista lika bra.
  • För icke-tabellartad information, detta förvirrar både användare och hjälpmedel.

Det är viktigt att du ställer in rad- eller kolumnrubrik. Då får den raden rätt märkning i koden och visas med fet stil.

Skärmavbild på en tabell med rubrikväljarknapp

Publicera nyheten

  1. Kontrollera informationen. Läs igenom all text och kontrollera att innehållet är aktuellt, tydligt och korrekt.
  2. Klicka på "Skapa".
  3. Förhandsgranska sidan så att den ser bra ut och att all information är med innan du publicerar.
  4. Klicka på "Publicera" och kontrollera att nyheten ser korrekt ut för besökaren.
Sidan uppdaterades: 14 oktober 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?