Aktuellt från Skövde kommuns näringslivsenhet

Det händer mycket på näringslivsenheten och det vill vi informera om! Med jämna mellanrum kommer vi som arbetar på näringslivsenheten att dela med oss och berätta om vad som ligger överst på agendan.

Aktuellt: Maj 2022

I det andra ”Aktuellt från näringslivsenheten” är det Malin Sandegren som bl.a. jobbar med Skövdes platsvarumärke som skriver.

Fler ska få möjlighet att älska Skövde

För ett par år sedan satt jag med min dotter och hennes vattenkoppor på Billingens utsiktsplats och käkade en glass. Med vattenkoppor är man inte välkommen på många ställen och dottern längtade ut så, som så många andra gånger, kändes Billingen perfekt.

Vi tittade ut över vår stad och pekade ut vart vårt hus låg, vart tågen stannar, vart mamma jobbar och vart sjukhuset där dottern föddes ligger. Plötsligt utbrister hon; ”Jag älskar att du födde mig just här i Skövde mamma!”
Snabbt svarade jag med en fråga jag ofta ställer i mitt arbete, ute på företagsbesök eller i möten med nyligen inflyttade talanger; - ”Vad är det med Skövde som du tycker är bra?”
Hon svarar att det är ju så fint och hon har världens bästa skola och snälla kompisar. Då kom nästa standardfråga jag så många gånger ställt till människor jag möter;
 - ”Är det något du saknar här i Skövde, som du önskar att vi hade?”.
Hon funderade en stund och kom fram till att det hade varit härligt om havet låg här så vi kunde bada varje dag.
Sedan funderade hon en stund till och kom fram till att det ju skulle krävas ett meteoritnedslag av större storlek (?) och så viktigt kanske det ändå inte är ändå.
Nej, havet klarar vi oss utan, men ett djursjukhus tyckte hon vi skulle ha, eftersom det bor så många kor och hästar i och runt Skövde.

Vad känner du till om Skövde?

Det vanligaste svaret på frågan ”Vad känner du till om Skövde?” i en nationell undersökning som gjordes av Skövde kommun 2016, var Ingenting.
Sådant är en riktig triggerpunkt för någon som mig som älskar att kommunicera, bygga varumärke och kanske framför allt, utveckla staden jag själv valt att bo, arbeta och låta mina barn växa upp i.
För vet ni vad? Att inte känna till något om Skövde är inte ekvivalent med att Skövde inte har något värt att känna till.
Sedan jag klev in i rollen som platsmarknadsförare här på Näringslivsenheten, för ett år sedan ungefär har:

  • Billingen blivit en del av Sveriges första UNESCO globala geopark.

  • Skövde AIK har tagit sig upp i Superettan.

  • Spelet Valheim av Skövdebaserade spelbolaget Iron Gate Studio har sålt i 10 miljoner exemplar och vunnit pris som "Best Debut" på Game Developers Choice Award, under världens största spelmässa Game Developers Conference  i San Fransisco.

  • Vi kom ”tvåa” i kampen om Northvolts nya gigafabrik, vilket innebär att vi nu står redo med Sveriges mest attraktiva industrimark, vilket har fått flera globala företag att vända blickarna mot Skövde.

  •  Vi har fått veta att Skövde står värd för SM-veckan vinter 2023 på grund av den fina satsning som satt Billingen på kartan.

  • Bolag som Zchooly och Paytrim lyfter miljoner i investeringar och Bricknode har noterats på London-börsen.

  • Skövdebostäder som bygger vår allmännytta har nominerats till årets studentbostad för sitt nya studenthus i Kurorten.

  • Science Park Skövde har fått 21 nya bolagsetableringar, varav möbelföretaget Mios IT-avdelning är ett av dem. Samtidigt har 25 befintliga bolag expanderat och 45 bolag har passats vidare till andra fastighetsägare och till oss här på Näringslivsenheten. Nu finns inte många kvadratmeter kvar i parken. Då är det tur att:

  • Skövdes nya stadsdel Skövde Science City har påbörjats. Här skall det byggas 4000 nya hållbara hem för framtidens talanger och tillsammans skall både Science Park Skövde och Högskolan expandera kraftigt. Till det kommer hotell, restauranger, nya mötesplatser, grönområden, internationell skola och annan service att få en viktig plats.
     

Ja, listan skulle bara kunna fortsätta. Med vårt nya platsvarumärke i spetsen har vi fått fina förutsättningar att tillsammans nå ut till vår omvärld med en tydlig och gemensam bild av Skövdes erbjudande. Nu är det dags för resten av omvärlden ”to Play it like Skövde”.

Först ut var vår nationella etableringskampanj för bolagsetableringar inom framtidens industri nu i Mars. Dryga 3 miljoner svenskar fick upp ögonen för Skövde, i dagstidningar, på sociala medier, på tåget, när de åkte tunnelbana i Stockholm eller väntade på bussen på Drottningtorget i Göteborg. Och vilken positiv respons det blev! Kampanjen utnämndes av Resumé till en av ”Veckans kampanjer” tillsamman med fina varumärken såsom Estrella, Stadium och WWF.

Vill du veta mer om hur du kan vara en del av varumärket Skövde eller kanske du går och funderar på att starta upp ett djursjukhus? Välkommen att höra av dig till oss på Näringslivsenheten i så fall. Vi finns här för att guida nya och befintliga företag, bidra till ett gott företagsklimat i kommunen, säkerställa att vi har talanger för framtiden och för att sätta Skövde på kartan!

Game on!

Malin Sandegren
Platsmarknadsförare

________________________________________________________________________________

  

Aktuellt: Mars 2022

Detta är det första ”Aktuellt från näringslivsenheten” och denna gång är det näringslivschef Ramona Nilsson som skriver.

Vi har fått ett styrkebesked!

Skövde var med ända till finalen i kampen om en ny svensk batterifabrik, det är ett fint intyg på att vi är en intressant plats som står sig i konkurrensen om stora, nationella etableringar. Det är många som varit involverade i arbetet och ska ha heder av att vi var med till det sista avgörandet. Men resan började längre tillbaka, i vår samverkan i Skövde och Skaraborg, som gör att vi är väl rustade att möta den här typen av förfrågningar. När vi inkluderar vår delregion har vi ett urstarkt erbjudande med flera innovationsarenor, en stark industriell kompetens och inte minst fantastiska boendemiljöer!

Nu tar vi sikte framåt

Med vetskapen om att vi har industrimark i världsklass, ett välsmort samarbete över organisations- och kommungränser, ett starkt näringsliv och en Skövdeanda som visar sig i stark handlingskraft och stort mod tar vi nu sikte framåt. Vi är mer redo än någonsin och fortsätter utveckla Skövde tillsammans. Det handlar om att ytterligare stärka bilden av Skövde med hjälp av vårt platsvarumärke, utveckla arbetet med att attrahera, ta emot och integrera spetskompetens och se till att det befintliga näringslivet och innovationsarenorna har rätt förutsättningar att växa och må bra.

Nytt platsvarumärke

Under hösten har vi med vårt nya platsvarumärke synts runt om i Sverige och Världen i olika kampanjer för att locka etableringar och spetskompetens till Skövde, det kommer vi se ännu mer av under 2022. Vi har också kunnat se hur fint vårt platsvarumärke används av våra elitklubbar, på bussar och kläder – ett lysande exempel på hur vi hjälps åt att stärka bilden av Skövde!

Skövde fortsätter att utvecklas

Skövdes stora stadsomvandlingsprojekt Skövde Science city fortsätter utvecklas och de första marktilldelningarna är klara, grattis till Jättadalen Utveckling AB och G&K Blank Fastigheter AB!

Det är också glädjande att det händer så mycket positivt på fritids- och besöksnäringssidan, där en viktig pusselbit lades till nyligen i form av ny ägare till Hotell Billingehus. Vi hälsar Lotus Hotel Group välkomna till näringslivet i Skövde! Nu är det full satsning framåt mot SM-veckan vintern 2023! Som sportnörd så gläds jag också åt att Skövde nu har ett fotbollslag i superettan!

Play it like Skövde!

Ramona Nilsson
näringslivschef