Förändringar inom parkeringstaxor
Foto: Mattias Nilsson/Skövde kommun

Avgiftsbelagda parkeringar möjliggör styrning av flöden och säkrar framtida tillväxt så att det går att bygga och renovera parkeringar framåt. Genom intäkter via avgifter kan mindre skattemedel användas för drift och underhåll och därmed användas till annat.
- Centrumnära mark är en begränsad resurs som behöver användas effektivt för att möta både dagens och framtidens behov, säger Theres Sahlström, kommunstyrelsens ordförande. Om vi vill att Skövde ska fortsätta växa så blir det snedvriden konkurrens att kommunen upplåter avgiftsfria parkeringar centralt och samtidigt kräver att de som vill utveckla sina privata fastigheter måste bygga nya. En högre omsättning på de mest centrala platserna gör också att fler får chansen att hitta en parkering när man behöver.
En förutsättning för att ha möjligheter att bygga nya parkeringar är att det finns en intäkt kopplad till nyttjandet.
- Det är rimligt att avgiftsbelägga centrala parkeringar i syfte att det skall löna sig att bygga och utveckla fastighetsmark i Skövde city, säger Adam Rapp, VD Rapp fastigheter.
För att kunna möta behovet av omsättning av parkeringsplatser och att inte långtidsparkering tar upp parkeringar som näringsliv och handel är beroende av, så är planen att i de mest centrala lägena erbjuda tretimmars-parkeringar.
- En sådan lösning ger förutsättningar för såväl rörlighet som att man kan parkera tillräckligt länge för att göra ärenden eller besök i staden utan tidspress, säger Cityföreningens ordförande Martin Ekström.
Den första etappen kommer genomföras under våren 2026 och utfallet kommer att utvärderas. Förändringar kring parkeringar kräver beteendeförändringar hos de som tar bilen in till stan.
- Det är önskvärt att det erbjuds tydliga alternativ i samband med genomförandet, exempelvis månadskort i befintliga parkeringshus och liknande, säger Johan Elgh, samhällsbyggnadschef.