Årets resultat för Skövdes företagsklimat är här

Publicerad:
Skövde tappar i rankningsplacering när 158 företag (41% svarsfrekvens) svarar på Svenskt Näringslivs undersökning om lokalt företagsklimat. Det är Svenskt Näringsliv som årligen gör en attitydundersökning och låter drygt 30 000 företagare i Sverige svara på hur det är att driva företag i hemkommunen.

Foto: Mattias Nilsson/Skövde kommun

Bild på tre personer som sitter på Hertig Johans torg och pratar med varandra.

Det sammanfattad omdömet för Skövde (3,50/5), som presenterades i slutet av maj 2025, visar att det lokala företagsklimatet tappar mot föregående år (0,09). Utöver enkätsvaren bygger Svenskt Näringslivs ranking även på statistik över företagsetableringar, konkurser och sysselsättningsgrad. Det resulterar i att Skövde tappar i rankningplacering 2025 från plats 108 till 135 (-27).

Näringslivets betyg har ökat inom flera områden, kommunens upphandling är ett exempel, men det är främst ett betyg som pekar i motsatt riktning. Företagens upplevelse av kommunens service och bemötande backar i år. Här är det handläggningstider samt möjligheten att komma i kontakt med kommunens handläggare som sticker ut.

Till grund för åtgärder gällande företagsklimatet ligger bland annat Svenskt Näringslivs enkät men också SKR:s Insiktsmätning som tidigare släppts och som pekar mot samma håll. Skövde kommun lägger nu ett högt fokus på ökad servicegrad eftersom vi ser att det är där vi har stort behov av förbättring.

- Vi är allt utom nöjda. Årets ranking visar att vi måste bli bättre än så här – särskilt när det gäller service, bemötande och tillgänglighet. Det ska vara enkelt att komma i kontakt med kommunen och få snabb återkoppling, säger Kenneth Johansson, näringslivschef, Skövde kommun. Arbetet för att förbättra företagsklimatet är i gång och vi behöver nu kraftsamla än mer för att ta nästa steg. Vi ser över våra arbetssätt och digitala verktyg för att öka servicen, stärka tillgängligheten och korta handläggningstiderna i kontakten med kommunen. Vi kommer också fortsätta att utveckla de former och aktiviteter vi har påbörjat tillsammans med näringslivet för att steg för steg förbättra företagsklimatet i Skövde.”

Skövde kommuns prioriterade utvecklingsområden

Tillväxt och attraktionskraft är ett av de tre prioriterade utvecklingsområden som kommunfullmäktige fattat beslut om för mandatperioden.

- Vi arbetar ständigt med att skapa goda förutsättningar för vårt näringsliv och för att det ska vara enkelt att etablera och driva företag i Skövde, men här har vi bevisligen mer att göra. Vi är självklart besvikna över att vi tappar placeringar och vi behöver bli bättre här. Skövde ska växa och ett välmående näringsliv är avgörande för det. Vi behöver rannsaka oss själva och vad vi kan göra för att vända detta, säger Theres Sahlström (M), kommunstyrelsens ordförande.

Fokus- och förbättringsområden

Under året har flera olika insatser och projekt genomförts. Skövde kommun och Näringslivsforum i Skövde (NLF) genomför olika aktiviteter tillsammans. Till exempel bjuds det lokala näringslivet in till Tematisdagar där kommunens enheter informerar om sin verksamhet, svarar på frågor och lyssnar in behov. Tematisdagar som genomförts är ÖP 2040, Planprogram för Arena-området samt Gata och Avfall.

Skövde kommun har även anordnat rundabordssamtal med olika branscher och gjort studiebesök hos andra kommuner som har en väl fungerande process för företagsfrågor.

Näringslivsforum har även haft dialogmöten om Skövdes lokala företagsklimat med medlemmar från olika branscher.

Vad gör Skövde kommun nu?

För att säkra en god och effektiv service framåt ser Skövde kommun nu över både arbetssätt och digitala verktyg. Målet är att förbättra tillgänglighet till tjänstepersoner och öka dialogen.

- För att åstadkomma en märkbar förbättring behöver vi prova nya metoder och samverkansformer inom vår organisation, säger Carin Fhyr, utvecklingschef Skövde kommun. Genom digitala lösningar kan vi avlasta och tillgängliggöra Skövde kommuns tjänstepersoner så att man som företagare får den service och effektivitet som man behöver för att kunna fortsätta vara verksam och livskraftig i kommunen.

Nya digitala verktyg frigör inte bara tid till den mänskliga kontakten utan ger samtidigt data och spårbarhet i ärenden som kommer in till Skövde kommun och kan användas för att förbättra befintliga processer.

- Inom samhällsbyggnadsområdet pågår flertalet aktiviteter i syfte att påverka service, bemötande och tillgänglighet. Tydligare organisation, bättre digitala verktyg samt förändringar inom plan- och bygglagen är exempel på det, säger Johan Elgh, chef Sektor samhällsbyggnad.

Sidans taggar

Kommun och politik
Näringsliv, företag och förening
Sidan uppdaterades: 24 september 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?