Utdelning av Arne Lorentzons stipendium

Arne Lorentzons stipendium delas ut varje år för att uppmuntra ett entreprenöriellt förhållningssätt – förmågan att se möjligheter och skapa resurser för att ta vara på dem.
Följande har kunnat söka stipendiet:
- Grupper och avdelningar i kommunala förskolor
- Klasser i kommunala grundskolor, anpassade grundskolor och fritidshem
- Elever i kommunala gymnasieskolor och anpassade gymnasieskolor
Stipendiesumman är som mest 40 000 kronor och kan fördelas på flera sökanden.
Vinnande bidrag utses av en jury med representanter från sektor barn och utbildning, tillsammans med en representant från Arne Lorentzon Fastigheter AB.
Följande pristagare har tilldelats Arne Lorentzons stipendium 2025:
Norrmalmskolans fritidshem
20 000 kronor
Eleverna på Norrmalmskolans fritidshem har fått lära sig om återbruk och återvinning genom nytänkande, fantasi och kreativitet. Genom att använda material som ofta slängs har de inte bara skapat enskilda saker - utan hela samhällen.
Syftet med projektet har varit att öka elevernas medvetenhet om hur konsumtion påverkar miljö och samhälle, samt att visa hur man kan ta till vara på saker i stället för att köpa nytt. Med en balans mellan konstnärliga uttryck och kreativa idéer har eleverna förmedlat sitt budskap på ett starkt och engagerande sätt.
Lael Rwamamara, Estetiska programmet, Västerhöjd
10 000 kronor
Lael älskar att skapa buketter av blommor och blad som ger glädje! Genom kurser, bloggar och eget engagemang har hon under de senaste åren lärt sig både att odla blommor och att binda vackra arrangemang.
Förra sommaren sålde hon buketter via en enkel, obemannad blomhylla som hon byggt själv - något som väckte stor uppskattning bland dem som fick ta del av hennes buketter. Planen är nu att bygga en mer väderbeständig och stabil blomsterkiosk så att hon kan sprida ännu mer blomglädje till sin omgivning.
Teknikelever på Västerhöjd
Elias Arvidsson, Samuel Eriksson, Hugo Håkegård och Adrian Hedberg
10 000 kronor
Teknikeleverna har ett stort intresse för fiske och deras projekt har drivits av nyfikenhet, experimentlust och en vilja att utveckla något unikt anpassat efter lokala förhållanden.
Eleverna ville undersöka om en egen design av gäddbeten, särskilt jiggar, var mer effektiva i närliggande vattendrag jämfört med produkter som redan fanns på marknaden. Genom att designa och tillverka egna jiggar i olika material, former och färgsättningar testade de sina idéer i praktiken. Resultaten dokumenterades och analyserades noggrant, och eleverna kunde dra slutsatsen att deras egendesignade beten i flera fall överträffade de traditionella!