Digital justering av protokoll - SendSign

Efter varje sammanträde ska protokollet justeras av ordförande och en utvald ledamot.

Kommunen använder ett digitalt verktyg för att justera protokoll, SendSign. Det som krävs är att de som ska signera har ett personnummer och ett mobilt BankID. Genom att använda BankID blir signaturerna spårbara och möjliga att koppla till unika personer som har signerat.

Har du blivit utsedd att justera ett protokoll är det därför viktigt att du tänker på följande:

  1. Varje justerare måste ha personligt Bank-ID.
  2. Varje justerare behöver bevaka sin politikermejl efter sammanträdet eller enligt överenskommelse då länk till justeringssidan skickas till denna.  
  3. När protokollet skickas ut för justering får justerarna tillgång till det en i taget, i en viss turordning. Nästa person kan alltså inte justera förrän den före har gjort det. Därför är det viktigt att du justerar så snart du kan efter att du fått mejlet – annars riskerar vi att protokollet blir försenat och att andra justerare får ont om tid.

Här nedan finner du en guide över hur du använder dig av SendSign när du ska justera ett protokoll.

Instruktion digital justering av protokoll - politikerlänk

Sidan uppdaterades: 12 december 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?