Informationssida

På en informationssida hittar besökaren information eller kan utföra sina ärenden, till exempel via en e-tjänst. Informationssidan har inga undersidor utan ska ge all nödvändig information direkt.

Exempel på informationssida:

Så här ser strukturen för våra sidtyper ut:

  1. Startsida
  2. Landningssida
  3. Ämnessida
  4. Informationssida

Exempel på en informationssida är:

Schema och vistelsetidlänk

Skapa sida och välj sidtyp

  1. Kontrollera var du är i sidträdet. Se till att du står i rätt del av strukturen – sidan skapas där du är.
  2. Välj var sidan ska skapas.
    • Klicka på den lövnod (undernivå) där du vill lägga sidan.
    • Klicka sedan på de tre prickarna som visas till höger om sidnamnet och välj ”Ny sida”.
  3. Välj informationssida som sidtyp.
  4. Ge sidan ett namn. Det blir både rubrik och webbadress (URL), men du kan ändra det senare om det behövs.
  5. Sidan är nu skapad! Nästa steg är att fylla sidan med rätt information, egenskaper och innehåll.

Fyll i sidans egenskaper

  1. Kontrollera namn, URL och enkeladress. Om du ändrar sidnamnet – glöm inte att även uppdatera URL:en manuellt. En enkeladress är inte nödvändig, använd den bara om sidan ska vara extra lätt att hitta via en kort länk.

    Observera!

    Ändra inte enkeladressen utan att först ha diskuterat detta med webbansvariga. Det kan hända att olika verksamheter använder enkeladressen på trycksaker, QR-koder, kunskapsartiklar eller i andra system.

     

  2. Du behöver inte välja någon kategori. Den skapas automatiskt beroende på var sidan ligger i strukturen.
  3. Som standard blir sidans rubrik samma som sidnamnet. I undantagsfall kan du skriva en annan rubrik om det behövs för att förtydliga innehållet.
  4. Skriv en kort inledning till sidan. Inledningen ska sammanfatta det viktigaste innehållet, väcka intresse och vara högst några meningar lång.
  5. Lägg bara till en huvudbild om den verkligen tillför något till innehållet. I de flesta fall lämnas detta fält tomt. Du kan läsa mer om bildhantering nedan:

    Bildhanteringlänk

Skapa innehåll

När du skriver text på en sida använder du texteditorn. Där kan du ställa in rubriker, göra texten fet eller kursiv, lägga in länkar och bilder, infoga block som citat, informationsrutor eller knappar.

Länkar

När du lägger in en länk:

  • Placera den direkt under den text som länken hör ihop med. Länken formateras automatiskt med rätt utseende.
  • Skriv gärna en kort beskrivning före länken om du tycker att det behövs, i samma mening eller stycke.
  • Skriv länktexten så att det går att förstå vart länken leder även om den är tagen ur sitt sammanhang. Detta görs genom att ange i länktexten vilken webbplats länken leder till, om länken leder till en annan webbplats. Använd gärna den länkade sidans titel eller rubrik som länktext.
  • Undvik länktexter som exempelvis ”Läs mer”, ”Klicka här”, ”Gå till”.

Användarmanuallänk

Skriv tydliga länkar, DIGGextern länk

Telefonnummer ska länkas

När du skriver telefonnummer bör du också länka dem som en extra service till besökaren. Ett korrekt länkat telefonnummer får etiketten telefonnumer på länken.

0500-49 80 00telefon

Skärmbild på fältet extern länk

E-post ska länkas

När du skriver e-postadresser ska du alltid länka dem. Ett korrekt länkad e-postadress får etiketten e-post på länken.

skovdekommun@skovde.see-post

Skärmbild av alternativet e-post

Bilder

Du kan lägga in bilder direkt i texten. Välj bild från Mediaflow eller ladda upp den till sidans mediebibliotek "För denna sida".

Mappen för denna sida

Fråga dig alltid: Behövs bilden – vad tillför den till innehållet?

Bildhanteringlänk

Block

Du kan lägga till olika typer av block i editorn, till exempel:

  • Citatblock: används för att lyfta fram ett uttalande.
  • Expanderbart block: kan fällas ut av läsaren.
  • Informationsblock: visar viktig information.
  • Actionknapp: uppmanar till handling, till exempel ”Skicka” eller ”Läs mer”.

Så här skapar du blocklänk

Tabeller

Du kan använda tabeller för att presentera data där information behöver organiseras i rader och kolumner, exempelvis:

  • scheman
  • prisjämförelser
  • finansiell data.

De flesta ser snabbt mönster i tabeller. Men för den som får innehållet uppläst rad för rad blir det mycket information utan struktur. På små skärmar eller med inzoomning kan tabeller bli svåra att navigera – både visuellt och tekniskt.

Undvik att använda tabeller:

  • För att layouta text, ofta fungerar en punktlista lika bra.
  • För icke-tabellartad information, detta förvirrar både användare och hjälpmedel.

Det är viktigt att du ställer in rad- eller kolumnrubrik. Då får den raden rätt märkning i koden och visas med fet stil.

Skärmavbild på en tabell med rubrikväljarknapp

Höger innehållsyta

Den högra innehållsytan är ett bra ställe för extra information som är värdefull för besökaren. Du kan lägga in lokala block, till exempel:

  • kontaktuppgifter
  • öppettider
  • karta

Observera: På mobil visas detta innehåll under huvudinnehållet i stället för till höger.

Höger innehållsyta

Kontaktuppgifter på webbenlänk

Publicera informationssidan (skicka för granskning)

  1. Fyll i ansvarig redaktörs e-postadress.
  2. Fyll i e-postadressen till den person eller funktion som ansvarar för att informationen är korrekt.
  3. Kontrollera informationen. Läs igenom all text och kontrollera att innehållet är aktuellt, tydligt och korrekt.
  4. Klicka på "Skapa".
  5. Förhandsgranska sidan så att den ser bra ut och att all information är med innan du publicerar.
  6. Klicka på "Publicera?" och "Redo att granskas" för att skicka sidan till kommunikationsenheten för granskning.

Publicera, skicka för granskning

Så fungerar granskning av sidorlänk

Sidan uppdaterades: 14 oktober 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?