Nyhetssida
En nyhetssida används för att visa nyheter på webbplatsen. Kategorisering styr vilken landningssida nyheten visas på, men kan också styras ut till startsidan.
Vad kännetecknar en nyhet?
- Aktualitet: Informationen är ny och relaterar till nyligen inträffade eller kommande händelser som påverkar kommunens invånare eller våra verksamheter.
- Relevans: Nyheten bör vara relevant för en bredare publik inom kommunen. Det kan inkludera information om kommunala tjänster, förändringar i lagstiftning, stora evenemang, viktig kommunal planering och beslut.
- Informationsvärde: Nyheten bör tillföra värde genom att informera, upplysa eller utbilda kommunens invånare om olika ämnen som påverkar deras dagliga liv.
- Engagemang: Den kan syfta till att engagera invånarna i kommunens aktiviteter eller beslutsprocesser, som offentliga samråd, möten eller projekt som kräver allmänhetens input.
- Nödvändighet: Viss information kan behöva kommuniceras snabbt på grund av dess nödvändighet för allmänhetens säkerhet eller välbefinnande, som vid kriser eller akuta situationer.
Skapa sida och välj sidtyp
- Kontrollera var du är i sidträdet. Se till att du står i rätt del av strukturen – sidan skapas där du är.
- Välj var sidan ska skapas.
- Klicka på lövnoden (undernivån) "Nyheter".
- Klicka sedan på de tre prickarna som visas till höger om sidnamnet och välj ”Ny sida”.
- Välj "nyhetssida" som sidtyp.
- Ge sidan ett namn. Det blir webbadress (URL) och visas i redigeringsläget i Optimizely men du kan ändra det senare om det behövs.
- Skriv in samma namn i fältet "Rubrik".
- Fyll i ansvarig redaktörs e-postadress.
- Fyll i e-postadressen till den person eller funktion som ansvarar för att informationen är korrekt.
- Nyhetssidan är nu skapad! Nästa steg är att fylla sidan med rätt information, egenskaper och innehåll.
Fyll i sidans egenskaper
- Kontrollera namn, URL och enkeladress. Om du ändrar sidnamnet – glöm inte att även uppdatera URL:en manuellt. En enkeladress är inte nödvändig, använd den bara om sidan ska vara extra lätt att hitta via en kort länk.
Observera!
Ändra inte enkeladressen utan att först ha diskuterat detta med webbansvariga. Det kan hända att olika verksamheter använder enkeladressen på trycksaker, QR-koder, kunskapsartiklar eller i andra system.
- Välj kategorier. Du kan välja både ämnesområden och ämnen. Kategorierna styr vilken landningssida nyheten visas på och hjälper vår sökmotor att hitta rätt.
- Lägg till en huvudbild via knappen "Mediaflow bild" eller genom att bläddra fram och ladda upp en bild lokalt från din dator genom att klicka på "Egen bild". Du kan läsa mer om bildhantering nedan:
Bildhanteringlänk - Skriv en kort inledning till sidan. Inledningen ska sammanfatta det viktigaste innehållet, väcka intresse och vara högst några meningar lång.
Skapa innehåll
När du skriver text på en sida använder du texteditorn. Där kan du ställa in rubriker, göra texten fet eller kursiv, lägga in länkar och bilder, infoga block som citat, informationsrutor eller knappar.
Publicera nyheten
- Kontrollera informationen. Läs igenom all text och kontrollera att innehållet är aktuellt, tydligt och korrekt.
- Klicka på "Skapa".
- Förhandsgranska sidan så att den ser bra ut och att all information är med innan du publicerar.
- Klicka på "Publicera" och kontrollera att nyheten ser korrekt ut för besökaren.
Sidan uppdaterades: 14 oktober 2025



