Billingens mountainbikespår

Cykel & mountainbike

På Billingen finns flera uppmärkta mountainbikespår med olika svårighetsgrad. Här finns något som passar både nybörjaren och den mer vana cyklisten!

Från fredagen den 29 september stänger vi cykellederna för ombyggnation. OBS! MTB-arenan, pumptrackbanor och Billingerundan påverkas inte utan går att cykla som vanligt!

Mountainbikespår

Billingerundan, 35 km (lätt)
Spåret går norrut från starten på Billingens fritidsområde. Det tar dig sedan ut på en kort sträcka av asfalt i riktning mot Lerdalavägen. Därefter följer du grusade skogsvägar som rundar Blängsmossen, där en del av spåret är spångat. Efter cirka 10 km svänger du vänster ut på Lerdalavägen mot Skövde. Cykla ungefär 2 km och sväng höger mot Hallan. Sedan fortsätter du på grusvägar som leder dig till S:t Helenas led, som går på en gammal banvall och den tar dig tillbaka mot Billingens fritidsområde. På vägen upp till fritidsområdet får du se en häftig utsikt över Cementabrottet. Spåret avslutas med en utmanande stigning upp till målet på Billingens fritidsområde.

Homerun, 1,5 km (medelsvår) AVSTÄNGD
Maskingrävt varvspår med doserade svängar, mindre drops och hopp blandat med mer tekniska partier med stenkistor med mera. Transportväg tillbaka upp till start på lätt grusat underlag

Indigo, 5 km (medel) AVSTÄNGD
Spåret innehåller en teknisk nedförsbacke och en längre teknisk stigning. Längs spåret finns en hel del rötter och stenar. Här lämpar sig mtb-cykel med kraftigare mtb-däck och mtb-utväxling.

Pulsen, 8 km (medelsvår) AVSTÄNGD
Varierat spår med både mycket tekniska nedfarter och stigningar. Innehåller en hel del rötter och stenar. På Billingens sydsluttning ned mot Våmbsdalen, går spåret genom ängsmarker, där stigarna har hög flow karaktär.

Det är uppskyltat var du får cykla. Tack för att du respekterar detta!