Digital fixare visar olika digitala verktyg

Digital fixare

Tjänsten digital fixare är främst till för personer från 65 år som behöver hjälp och stöd för att installera och komma igång med att använda olika appar, digitala tjänster och sociala medier eller olika kommunikationsverktyg i vardagen

Digital Fixare är fullbokad fram till sommaren och har stängt för nya bokningar från 20 maj - 25 juli. Digital Fixare öppnar åter 26 juli för nya bokningar.

För avbokningar kontaktar ni kontaktcenter via telefon: 0500-49 80 00

Tjänsten digital fixare kan utföra till exempel: 

  • Rådgivning om bra kommunikationsappar, till exempel videosamtal med Skype och Facetime

  • Rådgivning om bra appar som främjar sociala aktiviteter såsom exempelvis spel eller sociala aktiviteter

  • Rådgivning om bra digitala samhällstjänster, till exempel Vårdguiden 1177

  • Hjälpa till att installera och komma igång med olika appar och program i smarttelefon, surfplatta och smart-TV

  • Installation av Chromecast, Apple-TV eller liknande

  • Hjälp med digitala verktyg såsom VR-glasögon


Hur kontaktar du oss?

Telefontid är kl 08:00 - 09:00 måndagar till onsdagar. Du når oss enligt kontaktuppgifter under "kontakta oss".

Vad behöver du tänka på innan du kontaktar oss?

Tjänsten är kostnadsfri men för att digital fixare ska kunna hjälpa dig behöver den utrustning som du vill ha hjälp med (smartphone, surfplatta eller dator) finnas på plats. Det behöver också finnas en internetuppkoppling. 

För din trygghet och säkerhet

Digital fixare har sekretess och ska alltid legitimera sig med fotolegitimation från Skövde kommun vid hembesök.  Det är alltid du själv som skriver in och förvarar dina personliga koder och lösenord. 

OBS! Under pågående pandemi följer vi folkhälsomyndighetens rekommendationer och använder den skyddsutrustning som krävs. Om du får förkylningssymptom är det viktigt att du avbokar ditt planerade besök.

För vem finns tjänsten till för;

  • dig som är från 65 år och uppåt eller har

  • hemtjänstinsatser eller 

  • omfattas av lagen om stöd och service (LSS) 

Digital fixare utgörs av en halvtidstjänst och det kan uppstå väntetid om det är många som behöver hjälpen. 


Tjänsten utför inte
 

Arbete som kräver fackkunskap inom IT-support, till exempel felsökning och reparation, installation av hårdvara, operativsystem eller annan programvara. Det ingår heller inte tjänster som erbjuds av din leverantör av digital-TV, IP-telefoni eller fiberanslutning. Digital fixare utför endast it-relaterade uppgifter. För praktisk hjälp i hemmet finns tjänsten Fixarmalte som du kan läsa mer om under "Hjälp i hemmet".