Information om coronaviruset och covid-19

Du är skyldig att vidta försiktighetsåtgärder för att skydda dig själv och andra mot spridning av covid-19. Du ska själv tänka igenom hur du kan undvika att bli smittad och hur du kan undvika att smitta andra. Du ska visa hänsyn till dina medmänniskor, vilket är särskilt viktigt i förhållande till personer i riskgrupper.

Läs mer

Start för tjänsten digital fixare

Från och med den 1 december har Skövde kommun en digital fixare. Det innebär att en av våra medarbetare kommer att arbeta med att stötta personer över 65 med att komma igång med digitala lösningar

Den digitala utvecklingen erbjuder bland annat många möjligheter att hålla kontakten med nära och kära genom smarta appar och lösningar, men också att kunna använda olika samhällstjänster. Men det är inte alla som har möjligheten att själva hänga med utan vissa kan behöva lite hjälp. Precis därför skapades tjänsten digital fixare.

— Jag vill hjälpa våra äldre att kunna använda alla de här fantastiska möjligheterna som finns idag, säger Erik Uhlin, Skövde kommuns digitala fixare. Jag kan hjälpa till med sådant som skapar värde i människors vardag men som man kanske inte riktigt vet hur man ska komma igång med.

Exempelvis kan Erik hjälpa till med att fixa bank-id, swish och att komma åt att använda de digitala delarna av 1177. Men också med att förstå hur man använder kommunikationsappar som Whatsapp och Facetime.

— Vi kan göra så mycket för att bryta det digitala utanförskapet genom att ge människor stöd med att komma igång, säger Erik. Speciellt viktigt blir det i dessa tider och inför julhelgerna som är på ingång. Därför startar vi upp nu och hoppas att vi kan hjälpa människor i sin vardag, men också med att mötas digitalt eftersom om man inte kan ses som vanligt just nu.

Läs mer om tjänsten digital fixare här.