Flaggning på stadshuset 24 februari

Idag lördag den 24 februari uppmärksammar vi Sverigefinnarnas dag Ruotsinsuomalaisten päivä - genom att flagga på stadshuset i Skövde med Sverigefinnarnas flagga.

Skövde kommun ingår från och med 1 januari 2012 i det finska förvaltningsområdet och ungefär 8 procent av Skövde kommuns invånare, cirka 4 000 personer, har sverigefinsk härkomst.

Sverigefinnarnas dag har firats sedan 2011. Den 24 februari har valts för att synliggöra den sverigefinska minoritetens historia, språk och kultur som en del av det svenska kulturarvet, då den dagen är folklivsforskaren Carl Axel Gottlunds födelsedag. Han levde mellan åren 1796 och 1875 och var finländsk folklorist och författare.

I år flaggar vi också med Ukrainas flagga för att påminna om årsdagen för två år sedan då Ryssland ockuperade Ukraina.

På grund av starka vindar när flaggorna skulle sättas upp på fredag eftermiddag den 23 februari har vi i år valt att bara flagga med sverigefinska flaggan på stadshuset. Detta för att minska slitage på flaggor och flaggstänger. Grundprincipen är att vi flaggar på samtliga officiella flaggstänger i Skövde med denna flagga.

Läs mer om Finskt förvaltningsområde (skovde.se).