Leif Hultman och Theres Sahlström

Leif Hultman tilldelas Skövde kommuns förtjänsttecken 2023

På gårdagskvällens näringslivsgala tilldelades Leif Hultman, tidigare ordförande i Science Park, Skövde kommuns förtjänsttecken. Theres Sahlström (M) ordförande i kommunstyrelsen överlämnade förtjänsttecknet och tackade för värdefulla insatser.

- Leifs insatser för Skövde kommun har varit särskilt viktiga då han varit med och under många år verkat som ordförande i Science park Skövde och i hög grad bidragit till att skapa de bästa förutsättningarna för Skövde och Skaraborgs näringsliv, säger Theres Sahlström (M). Det är en stor ära att idag få överlämna denna symbol och få säga tack.

Motivering till förtjänsttecknet 2023

Leif Hultman tilldelas Skövde kommuns förtjänsttecken för insatser som haft särskilt stor betydelse för kommunen. Han har under många verkat som ordförande i Science park Skövde och i hög grad bidragit till att skapa de bästa förutsättningarna för Skövde och Skaraborgs näringsliv.

Leif Hultman har med okuvlig vilja bidragit till framtidstro samt utvecklingen av Science Park Skövde till vad den är idag. Leif har osjälviskt arbetat för parkens utveckling och har med sin breda erfarenhet ifrån olika ledarpositioner i globala bolag visat vägen för att samverkan mellan näringsliv, akademin och det offentliga är avgörande för att en kommun och delregion ska lyckas.

2000 bildades Gothia Science Park och 2018 bytte det namn till Science Park Skövde. Leif, som dåvarande platschef på Volvo AB i Skövde, var delaktig i analysarbetet som tydligt fastslog att Skövdes framtid behövde nya näringar, bättre förutsättningar att stärka befintligt näringsliv och att vägen fram för att lyckas var ett nytt fördjupat samarbete.

Parken har haft och har fortsatt stor betydelse för Skövde och Skaraborgs utveckling inom främst IT, spelutveckling och smart industri.

Leif har visat styrka i att som ledare våga hålla fast vid parkens fokusområden när många har efterfrågat en större spridning.